|
Tiziano Vecellio Peter Paul Rubens |
Od kada postoji čovek, postoje i ogledala. Prvo
prirodno ogledalo je ustvari bila mirna površina vode. Ona deli
svet, s jedne strane je skup opipljivih predmeta koji čine naše
svakodnevnice, a sa druge strane je svet slika, izokrenut svet (kako
kažu “kao u ogledalu”). Magično je bilo videti svoj odraz u
vodi, ljudi su mislili da ih on čuva od zlih i mračnih sila. Tako
da je ogledalo za čoveka kako prvobitnog, tako i ovog savremenog
bilo i biće uvek obojeno misterijom i magijom.
Ogledalima su pripisivana razna neobična svojstva,
magijska. Korišćena su u raznim kultnim obredima gotovo svih
naroda. To je iskonska potreba čoveka da razume svet oko sebe. Kako
je moguće da vidi sebe u odrazu?
|
Snežana i sedam patuljaka |
|
Snežana i sedam patuljaka |
U srednjem veku ogledalo se vezivalo za onostrano.
To je večita tažnja čoveka da sazna najnedokučivije i ono što ga
najviše plaši. A toje šta se nalazi sa one strane. Čovek je
verovao da lik u ogledalu nije ništa do njegova duša. Da se u
momentu ogledanja, duša odvaja od tela i da je tada
najnezaštićeniji. Podložan raznim magijskim uticajima. Ono
predstavlja i simboličan prolaz, a neki ga zovu i kapija, u neki
nesvakidašnji svet ili preokrenutu realnost. Postoji realnost u
kojoj se nalazimo, i to je realnost koja je u granici prostornoj i
vremenskoj. A sa one strane ogledala nalazi se bezprostorna i
bezvremenska realnost. Realnost koja nema strukturu. I zbog toga
čovek teži da uspostavi kontakt sa tom drugom bezvremenskom
realnošću. Kao
Mebijusova kriva
ili kako je zovu
Mobius curve
. Zatvorena kriva linija. Dve površine koje se u jednoj liniji
spajaju. (Fizika – Metafizika, Hemija – Alhemija) Sve ima svoju
drugu stranu. Ali ta druga strana nije tamo negede, ona je u nama. To
je stanje naše svesti (odnosno podsvesti), koja je manje više
ogledalo naše duše.
Prva ogledala nisu pravljena od stakla. Ljudi su da
bi došli do površine na kojoj mogu da se ogledaju, glačali velike
komade kamena ili metala. U aničkoj grčkoj civilizaciji ogledala su
pravljena o bronze i bakra. Ogledalo kakvo znamo sada u široku
upotrebu ušlo je u 15 veku. A najpoznatiji su bili umetnici u izradi
stakla sa ostrva Murano kraj Venecije u Italiji. Usavršavanjem
tehnike izrade, ogledala su postajala sve popularnija, a odraz u
njima sve čistiji. U XIX veku uvodi se oblaganje staklene površine
srebrom, što utiče na bolje reflektovanje svetlosti, a samim tim i
na besprekornu sliku u ogledalu.
Danas ogledalo imamo u svakoj kući. Uglavnom služi
za ogledanje, ulepšavanje. Međutim i danas još uvek imamo u nekim
nerazvijenim krajevima (bez obzira na takozvanu evoluciju i silne civilizacijske pomake ponekada izgleda da se nismo makli od početka), magijske radnje sa ogledalima. Takođe ni dan
danas nije iskorenjeno verovanje da kada razbijete ogledalo čeka vas
sedam godina nesreće.
Koliko je ogledalo fasciniralo čoveka kroz vekove
vidimo i po brojnim književnim delima. Najpoznatiji je mit o
Narcisu. Tu i su bajke Snežana i sedam patuljaka, Alisa u zemlji
čuda. Ja bih tu uvrstila i Sliku Dorijana Greja. O brojnim slikarski
delima ne treba ni govoriti. Snimljeni su mnogobrojni filmovi koji
obrađujo ovu magičnu stranu ogledala.
|
Ukrasno dekorativno ogledalo |
|
Dressing table sa prelepim ogledalima |
|
Dekorativno ogledalo |
Danas se ogledala koriste u razne svrhe. Od najjednostavnije da se ogledamo u njemu (u kupatilu, na toaletnom stočuću, u predosoblju, velika podna ogledala u spavaćim sobama - a sve sa jednim ciljem da uživamo u svom odrazu), do raznih naučnih ekspeimenata u raznim sferama istraživanja (fizika, astronomija, mehanika, medicina ...).
Slike koje sam koristila u kolažu i samostalno su skinute sa interneta
Video materijal je mojih ruku delo.
Hvala.
Коментари
Постави коментар